Jonny

Jonny

Jag älskar fakta och jag tycker att kunskap är något av det finaste vi har. Jag har lång erfarenhet av kritisk sammanställning av texter och källutvärdering. I denna podcast delar jag med mig av svaren på viktiga och oviktiga frågor.

Vad är sökmotoroptimering?

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Sökmotoroptimering handlar om att optimera sin webbsida, video, podcast eller annat för att det ska få bästa möjliga synlighet i sökresultatet. Detta framför allt i de stora sökmotorerna såsom på Google och Youtube. 

För att ge er bästa möjliga svar på frågan ”vad sökmotoroptimering är?” så kommer jag även att förklara  vad organiskt säkresultet är, hur googles sökalogoritm är, varför sökmotoroptimering är viktig och vad man gör för att sökmotoroptimera sin webbsida.

Lyssna här eller där poddar finns:

Vad är Sökmotoroptimering?

Ordet sökmotoroptimering kommer från engelskans Search Engine Optimization och förkortas ofta SEO. I Sverige är Google den ledande sökmotorn där folk letar information, fakta, butiker och mycket annat. Google använder algoritmer för att bestämma ordningen i det resultat som presenteras för de person som genomfört en sökning. Den som söker väljer sedan att klicka på någon av de sidor som visas i sökresultatet och som du förstår är det viktigt för företag och organisationer att synas så högt upp som möjligt. Genom sökmotoroptimering så försöker man åstadkomma just detta. 

Organiskt resulterat vs betalt

När man arbetatar med sökmotoroptimering så syftar man till något som kallas det organiska sökresultatet. Detta är ett resultat som helt styrs av algoritmerna och som inte kan köpas för pengar. Om du söker på exempelvis skor så ser du i sökresultat att de översta resultaten är märkta med ”annons”. Detta är betald marknadsföring vilket styrs av annat än sökmotoroptimering. Precis under dessa annonser hittar du det organiska sökresultatet vilket alltså visar de sidor som Google bäst tycker svarar upp till din sökfråga. Det är dessa positioner man kan påverka med sökmotoroptimering.

Googles algoritmer

Google har som mål att visa den som söker det resultat som bäst svarar upp till den sökintention som efterfrågas vid söktillfället. Då internet består av miljarder av olika webbplatser har Google tagit fram regelverk som styr vilka sidor, videos eller annat som skall visas vid vilket tillfälle. Dessa regelverk kallas för algoritmer. 

Google använder flera olika algoritmer som tillsammans skapar ett rankingsystem. Vissa delar i detta system är känt för allmänheten, men många delar är också hemliga. Om alla delar varit kända så att risken för fusk varit markant. Dessutom är algoritmen Googles produkt, vilken man såklart inte vill ge bort till vem som helst. 

Man ska inte glömma att Googles hela existensberättigande bygger på att rätt resultat visas vid rätt tillfälle. Om de inte lever upp till detta så finns det plats för en konkurrent och Google riskerar att tappa sin marknadsposition. Ni som är lika gamla som jag minns säkert sökmotorn AltaVista som i Sverige var marknadsledande innan Google tog över för många år sedan. Detta gjorde de för att användaren helt enkelt var mer nöjd med det resultat som Google presenterade vid en sökning.

Varför är sökmotoroptimering viktigt? 

Tänk dig att du driver en fysisk butik som säljer skor. För att hitta kunder måste du synas, du måste vara tillgänglig och du måste ha rätt produkt. Om din kund är i förorten och du sitter på ett centrumläge så blir kommunikationen med buss, bil och andra transportmedel viktig för att kunden ska komma in i just din butik. När kunden väl tagit sig till din butik så måste butiken vara öppen och kännas välkomnande. Den måste dessutom ha rätt sko tillgänglig i butiken, som du just nu är intresserad av. Uppfylls inte allt detta och lite till så kanske inte kunden hittar till butiken eller så lämnar kunden butiken utan att köpa några nya skor. 

På samma sätt är det med sökmotoroptimering. En webbshop måste vara tillgänglig – det vill säga kunderna måste hitta butiken vid en sökning på Google. Du måste dessutom hittas vid rätt tillfälle och med rätt produkt. Har du en butik i Stockholm så hjälper det inte dig att någon i Malmö Googlar efter skor och hittar dig. Inte heller blir kunden nöjd som söker efter damskor men som landar i en butik som endast har herrskor.  

Positionen i sökresultatet

Var i sökresultat man syns är direkt avgörande för hur många som klickar på en viss länk och således besöker en viss butik, eller ser en viss video. Till att börja med så gäller det att synas på Googles förstasida, dvs bland de 10 första resultaten. Här klickar mer än 95 % av alla som söker. 

Enligt Backlinko som analyserat över 5000 sökningar så får den som ligger överst i sökresultatet i genomsnitt runt 32% av alla klick på en sökning. Detta är 10 gånger mer klick än vad den som ligger på plats 10 sannolikt kommer att få. Syns man på plats två så får man i genomsnitt 25% av alla klick och plats 3 får runt 19%. Totalt sett så får de 3 översta positionerna hela 75% av alla klick på en viss sökning. Efter plats 3 faller det snabbt och mellan plats 7-10 är där nästan ingen skillnad – utan alla får 3-4 procent av klicken på en viss sökterm. 

Procenten ska såklart ses som riktmärken och inte som en sanning då flera faktorer spelar in. Annonser tar exempelvis allt mer plats på vissa sökningar vilket stjäler trafik från de som syns i det organiska resultatet. Men som du förstår är det viktigt att ligga högt upp.

Hur fungerar arbetet med sökmotoroptimering?

Arbetet med sökmotoroptimering består av flera olika delar. Vad dessa kallas varierar lite i branschen men normalt talar man om följande delar:

Innehåll, som ofta kallas för content. Detta är främst text som Google kan tolka för att presentera rätt resultat vid rätt sökning. Detta är en viktig del när man sökmotoroptimerar en webbsida. Texter ska innehålla rätt ord i förhållande till sökningen och framför allt ge svar på den fråga som besökaren ställt på Google. Man talar här om att resultatet ska spegla sökarens sökintention.

Teknik och infrastruktur är en annan viktig del. Denna del går ofta under benämningen teknisk SEO och den handlar om den tekniska uppsättningen av en webbsida, dvs programkoden. Viktiga aspekter som påverkar här är hur lång tid det tar att ladda en sida och att webbsidan är anpassad efter rätt skärmstorlek. 

Länkar är den sista delen av sökmotoroptimeringen. Över tid är detta en del som fått allt större betydelse. Med länkar avses främst länkar som pekar på din webbsida, exempelvis om Aftonbladet publicerar en artikel där det i texten finns en länk till dig. En länk talar om för Google att ditt innehåll är viktigt och bra. Tänk på en länk som en personlig referens – ju fler som kan berätta hur bra du är, ju bättre är det. Allra bäst är det om en skomakare berömmer just dina skor – länken ska med andra ord ha en hög relevans. 

Jag hoppas att detta hjälpte dig att få svar på frågan Vad är sökmotorooptimering? SEO är faktiskt det jag själv jobbar med så detta ämne brinner jag extra mycket för. Glöm inte att trycka på prenumerera-knappen så att du får notiser om när jag släpper fler allmänbildande avsnitt.  

Källa: Google, Backlinko samt egen kunskap då Sökmotoroptimering är det jag råkar arbeta med. 

Mer allmänbildande fakta

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *